20 januari 2021
Door: Redactie

Streamingsdienst Netflix is door de grens van 200 miljoen abonnees heen gebroken. In de laatste drie maanden van 2020 kwamen er zo’n 8,5 miljoen bij. In heel dat jaar kwamen er 37 miljoen nieuwe abonnees bij.

Het bedrijf verdiende in het jaar ruim 25 miljard dollar, onder meer dankzij de coronapandemie waardoor veel mensen gedwongen in huis moesten blijven. Wim Zwanenburg, beurs-strateeg bij Stroeve Lemberger: ‘Onder analisten kwam wel twijfel of Netflix de enorme groei in de eerste lockdown kon voortzetten. We hebben kunnen zien dat ook bij de volgende lockdown het aantal abonnees fors is gegroeid.’

De omzetgroei van bijna een kwart is ook zeer positief voor het bedrijf. ‘Het lijkt alsof de groei echt enorm doorzet. Ze hebben de verwachtingen ver overtroffen’, concludeert Zwanenburg.

Beluister het hele BNR Nieuwsradio-fragment hieronder:

Netflix breekt door grens van 200 miljoen abonnees

Commentaar en onderbouwing

Op 20 januari 2021 gaf Wim Zwanenburg op BNR Nieuwsradio commentaar op de bedrijfsresultaten (kwartaalcijfers) van Netflix.

Netflix rapporteerde goede kwartaalcijfers, waarbij de groei van het aantal abonnees de verwachtingen overtrof. In de laatste drie maanden van vorig jaar heeft streamingdienst Netflix er ruim 8,5 miljoen nieuwe abonnees bij gekregen. Het entertainmentbedrijf overtrof daarmee ook de eigen verwachtingen. Wereldwijd kijken nu meer dan 200 miljoen mensen naar series en films op Netflix.

De groei van Netflix was wel minder sterk dan in het voorjaar: ten tijde van de eerste lockdown nam het aantal abonnees met ruim 27 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Met de tweede coronagolf steeg het aantal abonnees met een kleine 22 procent, tot een totaal van 203 miljoen betalende kijkers. In de eerste drie maanden van 2021 zal dat groeitempo afzwakken naar 14 procent in de prognoses van het bedrijf zelf. Het management van Netflix wilde geen voorspelling afgeven voor geheel 2021, maar het bedrijf ziet wel het aantal abonnees buiten de VS, in Europa en in Azië en Latijns-Amerika nog sterk toenemen. Door de komst van nieuwe Netflix-kijkers steeg de omzet in het voorbije kwartaal met net geen 22 procent tot 6,6 miljard dollar (5,4 miljard euro). Het bedrijf boekte een nettowinst van 542 miljoen dollar (446 miljoen euro), wat iets minder is dan een jaar eerder.

De concurrentie van andere streamingplatforms neemt toe. Zo heeft Disney+, dat in het najaar van 2019 werd gelanceerd, al bijna 87 miljoen abonnees. Daarnaast had Amazon aan het einde van januari 2020 zo’n 150 miljoen Video Prime-leden. Kenners vrezen ook de lagere prijzen die concurrenten vragen voor een abonnement, terwijl Netflix onlangs de prijzen juist verhoogde. Zwanenburg benadrukte dat Netflix in de strategie juist altijd voor de content gaat en kaskrakers heeft met eigen (dure) producties, de Netflix Originals, vooral de series. Netflix beloofde onlangs in 2021 iedere week een nieuwe film van eigen makelij online te zetten, zodat het de grootste streamingdienst kan blijven.

Voor de bekostiging van al die producties stroomde voorheen veel meer geld het bedrijf uit dan er binnenkwam, waardoor er telkens veel geleend moesten worden. Die zogeheten cash burn of negative free cashflow, is volgens Netflix aan het einde van 2021 voorbij. Doordat het bedrijf dit jaar quitte verwacht te spelen, is het volgens Netflix niet langer nodig om vers geld binnen te halen om de dagelijkse gang van zaken te kunnen bekostigen. Die mededeling werd door analisten en beleggers positief onthaald. Het bedrijf wil met de overgebleven contanten eigen aandelen inkopen, wat leidt tot een extra stijging van de winst per aandeel. In de nabeurshandel steeg het aandeel Netflix met meer dan 12 procent.

Zie hier de weergave van de conference call, het interview van het management door de beleggingsanalisten n.a.v. de kwartaalresultaten, op Youtube:

Cijfers en grafieken

Grafiek 1: Analisten op Wall Street verhogen de koersdoelen van het aandeel Netflix

Analisten op Wall Street verhogen de koersdoelen van het aandeel Netflix

Grafiek 2: Netflix ziet internationale omzet sterk stijgen

Netflix ziet internationale omzet sterk stijgen

Grafiek 3: Analisten Wall Street voorzien voor Netflix sterke stijging van omzet

Analisten Wall Street voorzien voor Netflix sterke stijging van omzet

Grafiek 4: Analisten Wall Street voorzien voor Netflix sterke stijging van winst-per-aandeel

Analisten Wall Street voorzien voor Netflix sterke stijging van winst-per-aandeel

Grafiek 5: Ontwikkeling van de kasstroom bij Netflix

Ontwikkeling van de kasstroom bij Netflix